„Showbiz” Romanesc – Adevar sau fantezie?

Discutam cu K.P acum ceva timp in urma pe marginea subiectului „Industria Muzicala” in general. Discutia asta mi-a dat ideea de a imi publica aici parerea vis-a-vis de acest subiect si nu numai.

Avem Industrie sau nu? Daca noi nu, atunci cine?

Noi clar nu avem. Altii DA.
De ce spun ca altii da? Iata argumentele…
In alte tari inca se mai „obisnuieste” ca lumea, publicul adica, sa CUMPERE munca unui artist. Mai pe scurt, se cumpara CD-uri, DVD-uri ale filmelor, Tablouri ale unor pictori , etc. Obicei care la noi nu prea exista ( zic noi, Romania, pentru ca aici locuiesc si cunosc situatia, insa cu siguranta delasarea , si inconstiienta nu ne este caracteristica numai noua! ).
In alte tari , artistii inca se pot baza pe vanzarile muncii lor.
Ne plangem ca nu avem o industrie ( muzicala mai ales ). Cum sa avem, in conditiile in care cumparam un CD numai daca este la promotie la ziar sau daca suntem cu adevarat fani ai unei trupe sau cantaret?!?
De filme nici nu mai vorbesc… aici situatia sta si mai tragic… sunt rari oamenii care aleg sa cumpere un DVD in locul download-ului de pe internet.
Cinema? Mergem la cinema pentru ca este „cool” , nicidecum pentru ca ne gandim ca din banii platiti pe bilet , o suma infima va ajunge la actori.
Propozitia „cutare artist a atins fabuloasa suma de xxxx milioane de discuri vandute” nu are nicio baza reala in Romania…

Scandal sau artisti „cuminti” ?

Este bine stiut de oricine ca un scandal poate propulsa un artist mult mai repede si mai usor in top si in atentia publicului. Dar, la noi , evident ca trebuie sa existe ceva mai…deosebit.
Daca in afara se obisnuieste ca un scandal sa fie „Sutul” de care orice artist are nevoie din cand in cand , la noi TOATA activitatea unor asa-zisi artisti se bazeaza exclusiv pe SCANDALURI.
Cine sunt acesti pseudo-artisti? Oameni cu dorinta de afirmare , coloana vertebrala mult prea stramba in fata compromisului de dragul „celebritatii” de moment. Ei nu fac nimic practic, dar sunt totusi in atentia publica, zilnic , prin cate un subiect „scandalos” – Simona Senzual a fost vazuta ieri la barul xxx, band o cafea cu o amica- ; asta este toata stirea care face furori pe internet.
Diferenta dintre noi si altii este ca , altii pe langa scandaluri , isi fac si meseria. Noi in schimb, uitam de meseria pe care o avem de fapt, si ne multumim cu aceste artificii de „marketing”. Asta in cel ma bun caz, pentru ca exista si cei care de fapt nu au nicio treaba cu domenul in care sunt, dar „Dau bine”.
Toate astea se intampla pentru ca oamenii inghit.
De ce sunt promovati toti ratatii? Pentru ca lumea ii inghite.

Promovarea artistului – in favoarea lui ?

Sunt putine case de discuri care chiar investesc in artisti, multi ajungand sa scoata albume , sau sa plateasca diverse beneficii ( ore de studio, costumatii, sala de repetitii , etc ) din banii proprii. Apoi dupa ce albumul este pe piata, si melodiile pe internet, sefii caselor de discuri urla la artisti ca de ce nu sunt vanzari.
In domeniul cinematografic treaba sta si mai prost… sunt putine filme care chiar ajung sa straluceasca , si atunci in general pentru ca au parte de distributie buna, deci tot datorita artistului, nicidecum pentru ca a existat cineva care a crezut in acel film si l-ar fi promovat cum trebuie.
Filmul romanesc in general nu este foarte cautat in cinema-uri ( decat , iarasi, cele cu distributie foarte buna, oameni cunoscuti ).
Publicul cunoaste un actor astazi datorita telenovelelor, nu pentru ca l-ar fi vazut pe scena de teatru.
Pentru artist nu este neaparat un lucru rau faptul ca joaca in telenovele, asa are posibilitatea de a se face cunoscut si publicului din generatia actuala, care nu frecventeaza asemenea locuri ca teatrul.
Plus de asta, din teatru si punct este foarte greu sa iti castgi existenta ca actor. In Romania , evident.
De aceea nu condamn actorii care aleg telenovelele. Condamn actorii care aleg NUMAI telenovelele , uitand ca de fapt, pe scena unui teatru se vede cel mai bine meseria de actor.

Arta are si „mortaciuni”…

Exista cateva domenii care sunt cu totul la pamant, din sfera artei.
Cati oameni ati auzit in ultimul timp sa mearga la galeri de arta? Daca spun sa si cumpere ceva de acolo, deja probabil ca o dau in SF…
A cumpara un tablou in ziua de azi, la noi, este echivalent cu snobism. Exista atatia oameni talentati care isi tin picturile in casa si se uita cu nostalgie la ele, si se bucura de aprecierile oaspetilor. ATAT!
Cat de normal este asta????
Apoi urmeaza scriitorii… putini care chiar sa ajunga undeva la un nivel cat de cat decent. Asta neinsemnand totusi ca isi permit sa traiasca dn scris. Nu, asta e pe langa un job cu totul cu si totul diferit , pentru a se putea intretine. Toate astea in conditiile in care , in alte tari, mai exista si cativa care chiar pot spune ca TRAIESC DIN ARTA. Pentru a trai din arta, nu este nevoie sa fii extrem de popular, cum s-ar crede.
Este nevoie doar de putin ajutor pentru o promovare cat de cat decenta, talent, munca asidua si daruire, dragoste fata de meseria aleasa.

In ceea ce ma priveste, sunt genul de om care cumpara CD-uri si DVD-uri.
Folosesc foarte mult site-urile de streaming audio si video, si atunci cand dau peste ceva care im place foarte mult, cumpar produsul respectiv. In primul rand pentru ca la audio, calitatea este una net superioara fata de ceea ce gasesc pe internet ( chiar daca sunt si unele fisiere care au pretentia de flac dar de fapt nu sunt ! ) , si in al doilea rand pentru ca apreciez munca acelui om la justa valoare.
Asa se arata ca esti sau nu fanul sau admiratorul unei formatii sau al unui actor, artist in general. Mergand la concerte, cumparand materialele scoase de el. Chiar daca el face asta din dragoste fata de meserie, dragostea nu tine de foame. E ca si cum ai angaja pe cineva si te-ai bucura de roadele muncii sale dar la sfaristul lunii i-ai spune ca a lucrat pro-bono, si ca de fapt, ar trebui sa se simta onorat ca macar face ceva ce ii place…
NU spun ca nu am materiale luate de pe internet, as fi ipocrita sa afirm asta. Insa tot ce imi place cu adevarat, exista pe CD si DVD.


8 responses to “„Showbiz” Romanesc – Adevar sau fantezie?

  • “Showbiz” Romanesc – Adevar sau fantezie? « The Lost Embrace | BunDeCitit.ro

    […] alexandrakrisztina.wordpress.com : “Showbiz” Romanesc – Adevar sau fantezie? ( in urma cu cateva secunde ) 0 vizualizari  |  via Alexandra_Krisztina_Alexa |  Ingroapa |  |   |  | Muzica […]

  • Malice

    Sunt anumite lucruri ce trebuie scrise/adaugate. In afara se cumpara pentru ca nu e considerat un moft. In comparatie cu noi, 10$ pe un cd e o nimica toata in comparatie cu noi care trebuie sa scoatem aceeasi suma, ceea ce de multe ori este cam cat castigam intr-o zi (sau mai putin). Romanul trebuie mai intai sa se hraneasca (care costa) si apoi sa se bucure si de aceste placeri.
    Iar vedetele chiar ating sumele fabuloase pentru ca majoritatea canta la petreceri private sau presteaza alte favoruri de unde vin intr-adevar bani. Calitatea muzicii romanesti (comerciale ma refer) este mai mult decat deplorabila, avem si noi doar cativa artisti pe care ii stie lumea si nu tocmai pentru ca ar avea cine stie ce talent (sexul intotdeauna se vinde). Actorii, pictorii, etc isi vad de drumul lor si pleaca de aici unde nimeni nu le apreciaza arta, sau si mai mult, renunta in detrimentul unor domenii banoase pentru a putea supravietui. Aici nu a fost cultura si nici nu e cand majoritatea populatiei intelege prin distractie a manca seminte in fata blocului….

    • alexandrakrisztina

      Buna Malice. Multumesc pentru vizita🙂

      Ai mare dreptate in legatura cu pretul acestor materiale care este de nivel occidental, si evident ca mai intai trebuie sa mancam. Ceeea ce am vrut sa subliniez este faptul ca Arta trebuie platita, la fel ca orice alte domenii. Concertele sunt cam singurele care aduc bani unui cantaret in Romania, asta fiind si motivul pentru care mai toti cantaretii canta in engleza, ca sa prinda si afara, unde lumea e mai altfel.
      De calitatea muzicii, nu am spus nimic. Putini din mainstream sunt de calitate, restul de obicei se gasesc in umbra, cantand pe gratis.
      Am avut si noi artisti de valoare, dar stii cum este… un artist valoreaza mai mult dupa ce moare decat atunci cand este in viata :)) Trist dar adevarat.

  • Ioana

    Din arta la noi se moare de foame si nu vb aici de „artistii” tabloidelor. Sincera sa fiu nu cunosc nici un artist adevarat din muzica romaneasca, totul tine de cat de bine te expui. Cat despre cumparatul CD-urilor sau DVD-urilor nu are rost sa mai zic, ai punctat tu foarte bine.

  • WW

    Am vrut sa fac o adevarata teza de doctorat dar ulterior m-am razgandit. De ce ?! Fiindca acest subiect e o adevarata teorie a chibritului. In ce segment te-ai baga (aici ma refer doar la cel MUZICAL) ai ajunge de unde ai plecat si tot asa pana te pierzi in abstractul abstractului. Ar fi trebuit sa intru in detalii de mainstream, underground, aparitii live, evenimente mondene, etc. Iar daca facem comparatie intre cumparatorul din Romania si cel de pe alte meleaguri nu e prea mare diferenta.

    De ex am un amic care acum 10-15 ani isi cumpara totul original de pe net, si nu 1-2 CD/DVD ci cu zecile. Acum le-a vandut si isi descarca de pe net. L-am intrebat de ce le vinde si mi-a raspuns ca atunci nu avea de unde sa le descarce si era nevoit sa le cumpere, dar acum se gasesc pe „toate drumurile” si e mult mai avantajos si ca „depozitare”. Si mai am un prieten, fan ~B~, jos palaria, are totul original. Si inca unul la fel fan DM.

    Nu vreau sa mai repet ce a zis Malice, fiindca e intr-adevar o problema financiara achizitionarea materialelor originale, iar ea a fost destul de ingaduitoare cu suma de 10 $, unele materiale ajungand si la 15-20 E, si cand mai pui si transportul inca vreo 5 E ajungi la suma de 25 Euro / CD sau DVD. Asa ca singura modalitate de a ajuta o trupa la ora actuala consta in a te duce la un concert sau de a achizitiona un tricou, bluza, etc. Din cate am observat marea majoritate a trupelor s-au axat la ora actuala pe acest tip de marketing combinand CD cu alte materiale promotionale care sa ajute la o imagine mai buna, unele din ele punandu-si materialul audio la Download pe site-ul propriu (cazul DSI) si fanii sa aleaga variantele de rasplatire a trupei. Mi se pare o idee excelenta doar ca pentru acest tip de marketing trebuie sa mai ai si un nume. La scena autohtona din cate imi amintesc Trooper au facut ceva de genul, intrarea la concert se facea pe baza de album, adica, plateai intrarea si te alegeai cu un CD.

    In legatura cu promovarea artistilor tineri sau a trupelor mici e o intreaga nebunie ce se intampla la noi. Scena s-a deteriorat in asa hal incat la ora actuala nu mai numeri 20 formatii pe care sa le vezi la un festival autohton asa cum era acum 8-10 ani. Pe vremea aia se faceau concerte saptamanal si un fest lunar (Bucharest Metal Night), trupele erau de ordinul zecilor iar publicul era cat de cat numeros. Acum daca mai numeri 2-3 concerte pe luna si alea cu un public slabut, doar daca inviti un headliner extern mai ai ceva, ceva public. Cauza ?! Dezinteresul publicului care s-a emancipat si isi doreste headlineri cu nume pe bani putini. Astfel, unele trupe autohtone care odinioara urcau pe scenele romanesti si-au agatat sculele in cui renuntand la mersul la cantari pe 5 beri, in eventualitatea ca la un moment dat se mai intalnesc si mai fac cate un concert, altele s-au reprofilat din stadiul de performeri la cariera de tehnici, iar altii probabil si-au bagat picioarele in ceea ce se intampla si au renuntat definitiv.

    Iar in incheiere, ca o concluzie, la intreaga ta serie de intrebari, cel mai concludent este cazul de acum celebrului, Bogdan Alin Ota.

Ai ceva de spus?

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: